واکنش کمیته انضباطی به اتفاقات دیدار تراکتور و پرسپولیس

آنچه در ورزشگاه یادگار امام تبریز روی داد، می بایستی مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار گیرد تا فوتبال کشورمان را از یک بن بست بزرگ نجات دهد.

سرویس ورزش مشرق- در دیدار تراکتور و پرسپولیس که در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز برگزار شد، حواشی و درگیری ها به جایی رسید که داور مجبور شد تا بازی را نیمه تمام اعلام کند. آنچه در ورزشگاه شهر تبریز روی داد، چنان تکان دهنده و کم سابقه بود که موجب انتقاد و اعتراض بسیاری شده است. سوای مباحث انضباطی و فنی که می توان درباره وقایع تلخ روی داده در این دیدار گفت، می بایستی کمی از وقایع نگاری فاصله گرفت تا به برداشتی جدی تر رسید. نقد و تاختن بر دو سوی ماجرا و حواشی آن، امری بدیهی و دم دستی است که این روزها مدام صورت می گیرد اما وقت آن شده که اندکی فراتر از آن رفت تا بتوان کالدشکافی دقیق تری داشت.

اتفاق تلخ تبریز و لزوم شناخت مسببان آن/ مرگ اخلاق در فوتبال را باور کنیم؟

در پس تمامی این ماجراها که تاسف برانگیز و سیاه بودن آن به قدری واضح و مبرهن است که نیازی به نوشتن و اعلام دوباره ندارد، بایستی به ریشه ها پرداخت. البته، منظور و هدف ما بررسی و پرداختن به حضور و بروز برخی جریان های ضدملی و معاند در این ماجرا نیست، بلکه منظور نمایش شکست علنی اخلاق و فرهنگ مداری در مستطیل سبز و سکوهاست. آنچه در تبریز به نمایش گذاشته شد، تشییع اخلاق و اخلاق مداری در این ورزش بود که این بار، به صورتی عریان خود را در معرض دید قرار داد تا دیگر حجت بر همگان تمام شود. واقعه تبریز، اعلام رسمی مرگ هرگونه وجود احتمالی عنصر فرهنگ در فوتبال بود.

اکنون، بایستی اذعان داشت که فوتبال کشورمان در حوزه فرهنگی و اخلاقی به یک بن بست کامل و سقوط آشکار رسیده اما در این بین، چه کسانی مسئول هستند و بایستی در این باره مورد سوال قرار گیرند؟ این پرسشی است که ریشه های شکست اخلاقی اخیر را نشان می دهد که اگر همین نهادها و بخش ها به درستی ایفای نقش کنند، این ماجرا می تواند در آینده حل شود. بی تردید، اگر در این باره تدبیری نشود و مسئولان و متولیان امر اقدامی عملی نکنند، ماجرای روی داده در تبریز را باید ورشکستگی اخلاقی و فرهنگی فوتبال اعلام کرد. اما چه کسانی مقصران و مسئولان آنچه روی داد، هستند؟

باشگاه ها: این بخش را می توان مقصر اصلی در وقوع بحران اخلاقی و فرهنگی دانست. باشگاه هایی که غالبا با صدها میلیارد هزینه کرد در حوزه فوتبال، کوچکترین نقش آفرینی ندارند و این میدان را رها کرده اند. متاسفانه، نبود مدیران دارای نگرش فرهنگی موجب شده تا باشگاه ها که می بایست میدان دار این عرصه باشند، صرفا محدود به چندین بنر، شعار و اقدامات نمادینی هستند که دستاوردی نداشته، ندارد و نخواهد داشت. همین نیز موجب شده تا شاهد هدر رفت میلیاردها تومان در فوتبال کشور باشیم که نه تنها نمی تواند موجب افزوده ای ملی و سرمایه ای اجتماعی شود که خود در قالب ناهنجاری ها و ضدفرهنگ ها نمود می یابد. به راستی، دستاورد فرهنگی سالهای اخیر فعالیت دو باشگاه پرهوادار مانند تراکتور و پرسپولیس، به طور مثال، چه بوده است؟ وقایع روی داده در ورزشگاه یادگار امام، چقدر نمودار واقعیت های این دو باشگاه و در مرحله ای بالاتر فوتبال باشگاهی ما بوده است؟ به نظر، پاسخ این پرسشها مشخص و معلوم است.

اتفاق تلخ تبریز و لزوم شناخت مسببان آن/ مرگ اخلاق در فوتبال را باور کنیم؟

فدراسیون فوتبال: در دیگر سوی وقایع روی داده در تبریز، فدراسیون فوتبال قرار دارد که نتوانسته نقش خود را به درستی ایفا کند. بایستی پرسید که ارکان قضایی فدراسیون به عنوان مهمترین عامل بازدارنده و حکمرانی در این حوزه، آیا توانسته اند به آنچه رسالت دارند، جامه عمل بپوشند؟ کمیته انضباطی و کمیته اخلاق، کجای بی اخلاقی ها و بی حرمتی ها بوده اند تا بتوانند در راستای وظایف خود، ایفای نقش کنند و مانع از توسعه این وضعیت بغرنج شوند؟ آیا آنها نمی توانستند با حضور به موقع و جدی خود، به عنوان یک اهرم بازدارنده قدرتمند، از حجم فجایع روی داده بکاهند؟

در دیگر سوی، بخش های فرهنگی فدراسیون و سازمان لیگ قرار دارند که اساسا، به نظر تعطیل و نمایشی می رسند. بخش فرهنگی فدراسیون که می بایستی پیشتاز در نقش آفرینی ایجابی و مثبت باشد و سایر بخش ها و نهادها را همراه کند، عملا منفعل و دچار افرادی بوده که یا فاقد تخصص هستند یا بیشتر وقت و توان خود را در فضای مجازی می گذرانند. سازمان لیگ نیز که بایستی در عرصه میدانی به پیشبرد امور بپردازد، نتوانسته از سطح فراتر رفته و صرفا به امرو مناسبتی و تبلیغی مشغول است که نتیجه آن را می توان در فجایع تبریز به وضوح دید. فدراسیون به عنوان متولی اجرایی و راهبری این حوزه، می بایستی تجدیدنظری اساسی در وضعیت کنونی داشته باشد.

نهادهای فرهنگی: شاید بتوان اذعان داشت که نهادهای فرهنگی اصلی کشور نیز در این عرصه منفعل و بی توجهی عمیقی را به خرج داده اند. شورای عالی انقلاب فرهنگی، حوزه های علمیه، بسیج ورزش و ... می توانستند با یک ورود جدی، هم در حوزه آسیب شناسی، هم در حوزه یافتن راهکارها و هم در حوزه اجرایی و عملیاتی، موثر واقع شده و وضعیت کنونی را تغییر دهند. ورود و نقش آفرینی این نهادها و دستگاه ها که به هر دلیلی تا کنون رخ نداده، موجب شده تا عرصه خالی از نظریه پردازی و اندیشه ورزی شده و دچار چنین وضعیت تاسف برانگیزی شویم که اکنون به یک بحران عیان تبدیل شده است.

اتفاق تلخ تبریز و لزوم شناخت مسببان آن/ مرگ اخلاق در فوتبال را باور کنیم؟

در شرایط کنونی که وضعیت اخلاق و فرهنگ مداری در فوتبال به نقطه بحرانی رسیده، بایستی مسئولان و مسببان وضعیت کنونی به صورت جدی وارد میدان شوند. تداوم شرایط کنونی به معنای سقوط و بن بست کامل است. بایستی این موضوع را به صورت فوری و البته دقیق، مورد موشکافی قرار داد و در مسیر درمان حرکت کرد؛ در غیر اینصورت تا مرگ این بیمار، زمان زیادی باقی نمانده است. نشانه های آن را در تبریز به وضوح می شد دید و لمس کرد!

*خبرنگار: وحید هادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 86
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    59 34
    ترمز این جور مسائل باید یک جا محکم کشیده بشه، تیم تراکتور باید از لیگ برتر حذف بشه، بازیکن عوضی دست نشانده اسراییلی ها که در مورد هر چیز تخصصی نظر غیرتخصصی میده باید از دایره ورزش حذف بشه. اگه انقلابی عمل نکنیم در اینجور موارد شاهد سقوط انقلاب خواهیم بود. نباید بزاریم کشور دست این خناثان بیوفتد وگرنه علی با طلحه و زبیر و عایشه نمیجنگید و مسالمت امیز برخورد میکرد، حجت براینها تمام شده. من ادعا و توان علی وار بودن ندارم، ولی این جامعه و حکومت به حاکمی که علی وار بتواند حکومت کند نیاز دارد. وگرنه هیچ برتری بین حاکم کنونی و فرد عادی مثل من نیست.
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      71 14
      باید سریعا با احمق های پان ترک به شدت برخورد کرد و همه آنها را نابود کرد
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      20 8
      تراکتور به لیک 1 برگرده
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      8 28
      کم چرت و پرت بنویس برادر
    • احمد IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      15 92
      باز توله های کوروش شروع کردن
    • یا ما یا عالیشاه IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      7 46
      من هم با نظرت مووافقم بنظرم لیگ ایران لیاقت تیم ترکتور رو ندارد ما باید از لیگ ایران کنار بکشیم و بریم لیگ ترکیه یا جمهوری آذربایجان . یا عالیشاه برای همیشه از فوتبال ایران حذف خواهد شد یا ما کنار خواهیم کشید . بازی هم 3 بر صفر به نفع شما .
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      42 5
      احم، توله عثمانی بودن توله قاتلین مردم ایران و آذربایجان بودن چه حسی داره؟ داره از غیرت ایرانی میگه چه ربطی به کوروش داره
    • پاسخ احمد IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      35 6
      توله اردوغان.... شاید اردوغان باباته
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      35 2
      درجواب یا ما یا عالیشاه..... خوب معلومه که عالیشاه.... شما هم تو لیگ هر قبرستونی که میخوای بازی کنین... شما وطن فروشا لیاقت ایران رو ندارین... باید همه شما وطن فروشا رو از ایران بندازن بیرون... وطن فروش ناموس فروش هم میشه
    • FR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 2
      فعلا که حملله کرددددددند
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 3
      در جواب اونی که گفت انتخاب ما عالیشاه باید بگم فقط .... از یک..... حمایت می کنه
    • مینو IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      0 20
      توله های هندی تبار تاجیک زبان حاصل ازدواج محارم چقدر زیاد شده ... دور نیست اونروز که انگلیس دست از حمایتتون دست برداره و مثه زمان نادرشاه افشار تا شبه جزیره هند دنبالتون کنیم
  • روشن IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    17 5
    ورزش حرفه‌ای باید با مدیریت و ابزارهای حرفه ای هدایت شود و این با موعظه و نصیحت قابل درمان نیست. های تنبیهی بازدارنده برای هر نوع خلافی اعم از بازیکنان و تماشاگران و مدیران و مربیان و باشگاه ها باید در نهایت استاندارد اعمال شود تا شاهد اینگونه حوادث نباشیم. فعلأ در ورزش حرفه‌ای بویژه فوتبال در کشورمان فقط و فقط همه پول حرفه‌ای میگیرند.
  • روشن IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    8 2
    ورزش حرفه‌ای باید با مدیریت و ابزارهای حرفه ای هدایت شود و این با موعظه و نصیحت قابل درمان نیست. تنبیه های بازدارنده برای هر نوع خلافی اعم از بازیکنان و تماشاگران و مدیران و مربیان و باشگاه ها باید در نهایت استاندارد اعمال شود تا شاهد اینگونه حوادث نباشیم. فعلأ در ورزش حرفه‌ای بویژه فوتبال در کشورمان فقط و فقط همه پول حرفه‌ای میگیرند
  • IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    15 16
    اینهایی که نام بردید فقط امسال یکدست شدند تا استقلال را بعد از ۱۰ سال قهرمان کنند. حالا ببینید اگر تمام کاسه هارو بر سر پرسپولیس نشکاندند! سرمربی برای اعتراض هنوز محروم هست اما مربی گلرهای تیم حکومتی که بازیکن رو زد روی نیمکت نشسته. عدالت در فوتبال مرده...
  • ایران IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    25 2
    کدام کمیته انضباطی؟ کدام فدراسیون؟ فقط یاد گرفتن جریمه مالی کنن که حسابشون پر بشه و بازی بدون تماشاگر بزارن. بخاطر ۱ بازیکن گابنی ۳ تا بازی ۳ بر ۰ شد؛ حالا ببینیم برای این آشوب چه تدبیری دارن؟ فردا ۵۰ تومن تراکتور جریمه میشه و میان چندتا از بازیکنان پرسپولیس رو محروم میکنن! این عدالت ارکان فدراسیون است!
  • سیامک DE ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    40 3
    تا زمانیکه با چنین حوادثی برخورد بسیار جدی و شدید نکنید مطمن باشید که این حوادث باز هم تکرار خواهد شد.به عنوان جریمه ۳ الی ۵ سال ورود تماشاگرانش را به استادیوم ممنوع کنید و اگر بعد از جریمه ۵ ساله دوباره بازهم مرتکب چنین حوادثی شدند این بار مدت جریمه آنرا ۱۰ سال کنید.
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    92 13
    تراکتور سازی به غده ای سرطانی در فوتبال ایران تبدیل شده است که بهانه فوتبال در حال گسترش پانترکیسم و تجزیه طلبی است. زشت ترین گونه های تجزیه طلبی و شعارهای ضد ایرانی از طرف هواداران همین باشگاه شنیده می شود.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      4 34
      اوکی موافقم باهات ما سرطانی . لطفن دست از سرما بردارید . ما میخواهیم بریم لیگ ترکیه .
    • به ۱۰:۴۴ IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      13 7
      چرا لیگ ترکیه؟ مگر قرار نبود با باکو یکی بشوید؟
    • سینا IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      18 3
      میخوای بری لیگ ترکیه؟ شما رو به باغ وحش هم راه نمیدن! لیگ ترکیه که شما رو راه نمیدن! تیم تراکتور شموشک رو هم نمیبره!
    • RO ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      2 0
      دقیقا افرین
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      8 0
      شما رو به خانه ها هم راه نمی دن
    • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      1 1
      گاز رو که به روت بستیم یک لرز زچزدی اونوقت حساب کار دستت میاد.
  • US ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    13 12
    فرمانده سپاه: صدای شکستن استخوان‌های دشمن شنیده می‌شود/ دشمن پوکی استخوان گرفته است. منظور از دشمن احیانا مردم ایران نیست
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      پان‌ترک
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    58 9
    بابا چهارتا پان‌ترک عامل این فجایع هستند که نفوذی در باشگاه و فدراسیون و تماشاگرانند انها را اخراج کنید و محروم از دیدن میادن فوتبالی تا اخر عمر کنید و تبعید ده ساله یا بیشتر به مناطق کرمان و سیستان کنید همه چی برا همیشه حل میشه
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      10 6
      چهارتا! تو به اینهمه تماشاگر که فریاد میزدند و فحش میدانند میگویی چهارتا.بار قبل هم که حدود 80 هزار طرفدار تراکتور فریاد ترکیه ترکیه سر دادند و سلام نظامی کردند!
    • GB ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 1
      چهار تا!!!خونت خراب دیگه اینجا هم
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    32 5
    متاسفانه ورزشگاه‌های تبریز کم تماشاگرنما نداره که با هر اتفاقی هیجانی عمل میکنند! اصلا در حد و اندازه لیگ برتر نیستن
  • طاهر IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    5 16
    عملکرد جند ساله قبل مسئولین در حمایت های ظالمانه از تیم پیروزی و ظلم به تیم های دیگر - مردم شهرهای دارای تیم لیگ برتری را عقده ای کرده که به هر شهر می روند تنش درست می شود - تبریز - اصفهان - اهواز ... پس مقصر پیداست
  • محسن IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    42 2
    بخشی از اتفاقات این مسابقه رو باید در اتاق فکرهای باکو و آنکارا جستجو کنید.همون هایی که به آنها لبخند میزنید و فکر می کنید دوست شما هستند اما از آمریکا هم بدتر. امان از انفعال.
  • علی DE ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    50 5
    به عنوان کسی که اصلا فوتبالی نیستم و از فوتبال باشگاهی رنگ لباس تیم ها را هم به زور می شناسم، اما در این چند وقت اخیر در لابلای اخبار سیاسی درباره این باشگاه و حامیان «پانترک» آن بقدری شنیده ام که یقیق دارم این باشگاه یکی از ستون ها جنبش های پانترکسیم است، -------------------- به عنوان یک غیر ورزشی که روی هیچ تیم باشگاهی تعصب ندارم و فقط منافع و تمامیت ارضی کشور را می بینم درخواست دارم که این باشگاه منحل شود ،
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    22 5
    قابل توجه کسانی که همه دغدغه ملی اشان حضور بانوان در ورزشگاه هااست ! مردها و پسرهای ما در این فضا و سایر رفتارهای ضد فرهنگی امنیت ندارند چه برسد به خانمها
  • ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    13 40
    مسبب بازیکنان پرسپولیس می باشد
    • مردم IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      21 6
      آره تقصسر همه هست جز خاطیان اگر دفعات قبلی با این پان ترک های احمق مماشات نمیشد الان مشکل حل شده بود یک بار ترکتور را در کل مسابقات محروم از نماشاگر کنید درست میشه.
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      9 3
      هنوز بازیکنها وارد زمین نشده بودند سنگ اندازی ها شروع شد. دیگه طرفداری از این اعمال خشونت بار نکنید ممکن است به سرخودتون و خانواده تان بیاید اونوقت دیگه خیلی دیره
  • حمید IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    17 1
    بایستی افراد مخل نظم عمومی شناخته و از بقیه مردم جدا شوند.
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    19 6
    چند سال میش هم در همین مشرق اعلام کردم که پشت این بی اخلاقیها افرادی هستند که خواسته تاکید میکن کاملا خواسته و آگاهانه نسبت به شکاف اجتماعی اقدام میکنند.خیلی سخت نیست شناسایی آنها.امثال ساکت در سپاهان وتاج و سرمایه دار مشگوک و به ظاهر خدمت کن مثل زنوزی که دقیقا پازل دشمنان ایران را تکمیل میکنند و در راستای شکاف اجنماعی و تقابل قومیتی اقدام میکننو .به اینها اضافه کنید کامرانی فر و سراج و... حتما نباید سند استخدام جاسوسی و براندازی را ببینید وتصمیم بگیرید.خیلی راحت از روی رفتار ها مبشه له این نتایج رسید.امبووارم یک عقل سلیم پیدا بشه و اقدام کنه.
    • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      1 1
      این نظر رو یک پانترک نوشته، خیلی ظریف و قشنگ فارسها رو مقصر کرده
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    23 5
    تیم تراکتور رو از بازی در لیگ محروم کنید کجای دنیا اجازه میدن این رفتار بشه کم مونده بود بیل و کلنگ بیارن تو استادیوم ابروی نزاشتن برای مملکت
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    16 7
    باید تیم تراکتور از لیگ برای همیشه حذف شود چون عنصری شده دردست عده ای پانتورک وطن فروش . وبرای آرامش کشور خطرناکه
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    9 6
    ورزش هر استان هم در حد فرهنگ مردمش است. مسئولان در مورد نفوذی ها شفاف سازی کنند.
  • سجاد IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    5 16
    مقصر پول مفته که به یه عده بازیکن مفت خور تو این باشگاه های حروم خور و پول بیت المال خور میدن تا امثال عالی شاه عقده ای بیاد و به سمت مردم سنگ پرتاب کنه
    • رضا IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      15 1
      سجاد چرت ننویس . اینجا عثمانی نیست که به ناموس بچه شیعه فحش بکشی عین بی غیرت ها بشینه نگاه کنه. جواب پان تورکیسم گلوله است نه سنگ
  • saeed IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    3 2
    در فوتبال سیاسی دولتی مافیایی که حضور تماشاگر بسته به نظر امنیت و نظام است و پشت پرده داوری و تعیین نتیجه نشان می دهد که فرهنگ فوتبال و مردمس خیلی وقته تحریف و نابود شده است
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    17 3
    باید هرچه زودتر باشگاه تراکتور منحل بشه چون این باشگاه وسیله ای شده برای برنامه های دشمن و تجزیه ایران وسیله دست صهیونیست و اردوغان و علیف که تو ایران ناامنی راه بیندازند ویک مشت جوان فهم پانتورک هیجانی شدن وفکر کردن خبری هست . شما بانان ایران و تمدن چند هزارساله ایران اعتبار دارین نه بانژاد بربری مغول
  • A.a IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    7 44
    رفتار من نتیجه اخلاق توست . رفتار تماشاگران تبریزی اعتراض به فاشیست پانفارس میباشد که در طول یک قرن اخیر حق و حقوق و زبان یک ملت را به اسارت گرفته اند . این تازه اول کار است ، واژه پانترک که از دهن مبارک فاشیستهای پانفارس بیرون میاید فرار رو به جلو میباشد چطور است شما همه ابزار و بودجه و وزارت آموزش پرورش و امکانات کلی کشور رو در راستای زبان کردن لهجه فارسی بکار برده اید ولی وقتی کسی بخواهد با زبان خود حرف بزند او را پان خطاب میکنید .شرم و ننگ و مرگ بر شما فاشیستهای بی فرهنگ و بی تمدن
    • اطلس IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      19 8
      زبان فارسی زبان همان تمدن و فرهنگ و تاریخ و شعرایی همچون نظامی و مولانا و....ایران است ،که ارباب مهاجم و مهاجرت ( الهام و رجب ) دنبال مصادر آن برای نداشته تمدن خود هستند ،لهحه ترکی شما اگر قادر به فهم بود زبان دربار و عامه قاجار و صفویه می‌بود نه در حاشیه قرار می‌گرفت ،کاری که آتاترک با رسمیت دادن آن و خط رسم لاتینی قصد سرپوش قراردادن آن داشت که نسل‌های آینده ترکیه به ضعف و تهی بودن این زبان پی نبرند
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      9 3
      شماها برید دعا کنید گیرتون نیارم فقط تو همین مجازی زر بزن شما تجزیه طلب هارو میکشیم
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      4 2
      اینا همه اش توجیهه....!!!! کسی که پرچم یه کشوربیگانه رو علم میکنه و براش شعارمیده، حداقل مجازاتش اینه که شناسنامه ی ایرانی ش باطل و تابعیت ش لغو بشه....بایدبره همونجایی که براش عربده می کشه.
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      1 0
      میدان ساعت
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      2 2
      شماها ایرانی یستین بی غیرت های بی لیاقت برو الهام علیف به هیکلت
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    8 14
    عالیشاه این چندمین بارش هست اینکارها رو میکنه بار اول برخورد درستی باهاش میشد کار به اینجاها کشیده نمیشد. عزیز دردانه پایتخت رو لوس میکنن میشه عاقبتش این. هنوز یادمون نرفته باعث بانی حذف تیمهای ایرانی از میزبانی بازیها که سنگ و ترقه های عزیز دردانه پایتخت باعثش شد. الانم برخورد یکجانبه و تبعیض امیز باعث شکاف قومیتی بیشتر و به نفع خواسته های امثال عالیشاه هست. فعتبروا یا اولالبصار
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      8 4
      هنوز بازیکنها وارد زمین نشده بودند سنگ اندازی ها شروع شد. دیگه طرفداری از این اعمال خشونت بار نکنید ممکن است به سرخودتون و خانواده تان بیاید اونوقت دیگه خیلی دیره
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      1 0
      موافقم
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    25 3
    لعنت خدا بر اون اراذلی که به بهانه حمایت از تیم تراکتورسازی، شروع می‌کنن به عرعر کردن در حمایت از عردوقان جنایتکار. این حیوانات موذی با دستاویز حمایت از تراکتور، دارن برای تجزیه ایران اقدام می‌کنن. اگر خیلی ترکیه را دوست دارن، گورشونو گم کنن و تشریف کثیفشونو بِبرند همون ترکیه‌ای که عردوقانش براشون تخم دو زرده میذاره. غلط می‌کنن توی ایران زندگی می‌کنن. نان و نمک این کشور را می‌خورند و برای عردوقان جنایتکار دُم تکان میدن!
  • سینا شکوری IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    18 0
    در همه عمر فوتبالی و علاقه ام به فوتبال در این بیست سال چنین اتفاقات وحشتناک و شنیع و زشت ندیده بودم بمباران سنگ و بطری و فحاشی >>> اینها چه کسانی هستن دنبال چه هستن آیا دنبال تجزیه طلبی و تفرقه افکنی هستن ؟ آیا دنبال ضربه زدن به تراکتور و فرستادن این تیم به لیگ یک هستن ؟ داستان چیست ؟ باید مقامات اصلی فوتبال تبریز و تراکتور این سوالات را جواب بدهند ؟ باید قول بدهند برای عدم تکرار
  • احمد IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    25 5
    ما آذری‌ها از اتفاقات اخیر شرمنده‌ام که یک عده آبروی ما آذری‌ها رو بردند جانمان فدای نام ایران باد .ماهیچ گونه تعلق خاطری نسبت به شیطان پرستان پان ترک که جیره خوار صهیونیست جهانی هستند نداریم و به شدت با آنها مخالفیم
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      6 27
      فقط آذری با تورم همینه. ما تورکان آذربایجان بر خلاف آذری های آذربایجان دلیل اصلی را سیاست ها و اقدامات فاشیستی-آپارتایدی ایران می دانیم.
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      12 1
      دشمن شما شرمنده ما آذری ها رو ابدا مقصر نمی دونیم ما می دونیم بعضی عناصر معلوم الحال با نیات شوم دیگری شرایط بازی ها در تبریز رو به این سمت می برند قصد و نیات اینها وقتی پرچم های غیر رو در ورزشگاه می برند کاملا معلوم و روشن هست این عناصر باید تو دهنی محکم از تمام مردم ایران به ویژه خود آذری ها بخورند نباید به سادگی و با این توجیه که هوادار هیجان زده هستند قسر در بروند اینها قطعا هوادارانی نیستند که موفقیت و سربلندی تیم یا شهر رو بخواهند.
    • US ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      چقدربا فرهنگننند اذری زبانها!!!!!!؟
  • كريم IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    6 3
    هر اتفاقي از اين دست در هر جاي ايران بيفتد مقصر و مسبب آن افساد طلبان فاسد و خائن هستند و دست آنها دركار است.
  • رضا IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    4 16
    متاسفانه تیم پرسپولیس به خاطر رانت و حمایت بی چون چرای وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال هر گونه بی اخلاقی که حتی در تصور نمی گنجد را انجام می دهد بدون آنکه کوچکترین تاوانی پس بدهد. نتیجه این مماشات ها هم این می شود که می بینیم. از کجا معلوم که این افرادی که ورزشگاه تبریز را به آشوب کشیدند، افراد اجیر شده توسط تیم نورچشمی وزارت ورزش نباشند؟ پرسپولیس حتما در تبریز نمی توانست از پس تیم تراکتور بر بیاید ولی با این آشوب نتیجه را به نفع این تیم اعلام خواهند کرد.
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      9 2
      خیلی شوتی بابا. تو کابل رو گرفتی.
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      6 1
      هنوز بازیکنها وارد زمین نشده بودند سنگ اندازی ها شروع شد. دیگه طرفداری از این اعمال خشونت بار نکنید ممکن است به سرخودتون و خانواده تان بیاید اونوقت دیگه خیلی دیره
  • msi IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    8 10
    سلام اولا من مادرم تورک است و همانطور کهمیگن زبان مادری یعنی من هم خودم را تورک می دانم ولی از همه مردم بابت این اتفاقات عذر می خواهم واقعا این اعمال شایسته ملت بزرگ و شریف ایران نیست که حتی از صفحه تلوزیون ببیند اما به نظرم باید ارکان قضایی فدراسیون از افرادی که نظرهای رنگی دارند پاک شود آنها قاضی هستند حتی قاضی در محل نشست طرفین دعوا تبعیض قایل شود کار و حکم اش محل ایراد است چه برسد به افرادی که در این منصب نظرهای رنگی شدید را اعمال می کنند اما درخصوص این اتفاقات ایراد اولیه به مدیران تراکتور برمی گردد که از اولین افرادی بودن که در سالهای قبل با حرفهای نسنجیده این آتش را در دل طرفداران این تیم روشن کردن البته اگر نخواهیم بگویم خود دستور دهنده این اتفاق بوده اند همچنین به مسوولین فدراسیون باید گفت برخورد باید و حتما باز دارنده باشد در حکم های قبلی هربار که تیمی اشتباه کرد آمدند اگر حکمی برعلیه اون دادند فردی که از تیم مقابل اگر خندیده بود را هم چند جلسه محروم کردند تا جانبدارانه به نظر نرسه واقعا این چیز خوبی نیست یک تیم در یک شهر رفته هر اتفاقی برایش بیافتد میزبان مقصر است در گذشته ما داریم چه حکمها که نداده اندیعنی چه که هوادارهای یک تیم میزبان چند ساعت در هتل تیم هارو حبس میکنند بعد فدراسیون هردو تیم را محروم از تماشگر می کنند این حکم نه بازدارندگی نداره بلکه تشویق کنندگی هم داره
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    9 10
    مسببان وقایع ورزشگاه آزادی و شعارهای فاشیستی و هنجارشکنانه و وقایع ورزشگاه یادگار امام باید آسیب شناسی شود. ربطی به ترک و فارس هم ندارد مگه مشابه همین مشکل را در بازی سپاهان و پرسپولیس نداریم؟ بازیکنان بی اخلاقی مثل عالی شاه و با کمی اغماض ترابی باید از گردونه ورزش کنار گذاشته شوند.
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      6 0
      هنوز بازیکنها وارد زمین نشده بودند سنگ اندازی ها شروع شد. دیگه طرفداری از این اعمال خشونت بار نکنید ممکن است به سرخودتون و خانواده تان بیاید اونوقت دیگه خیلی دیره
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      4 1
      مثل حوادث تبریزو فقط تو جنگل میشه دید.
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    6 5
    در خرابه ایران همه چیز مرده است.
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    6 0
    یک ورزشکار یا طرفدار ورزش و ورزشکار منهای ادب و اخلاق و غیرت هیچ ارزشی ندارد.. واقعا جای تأسف داره! باید قبل از هر چیز روی بحث اخلاق و فرهنگ ورزشی و جوانمردی کار و هزینه کرد.
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    25 3
    اصل جریان ربطی به فوتبال ندارد ، عده ای مزدور بیگانه تجزیه طلب پانترک از مسابقات تیم تراکنور سوء استفاده می کنند که مماشات با آنها بسیار عجیب و سوال برانگیز است
  • علی ازتبریز IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    8 10
    ننگ و نفرین بر مدیریت چنان باشگاه هایی، چه در تهران و چه در تبریز که این سنخ بیشعوری خائنانه از هوادارانش را با زیر سبیلی سکوت رد می کنه !! همه پان ها محکوم هستند چه پان فارس چه پان ترک چه پان عرب... هیچ فرقی نداره ! ؛ تجزیه طلب اصلی کسی است که رسانه دستش هست و در انگ تجزیه طلبی دابل استاندارد عمل می کنه و از یک بازی ساده فوتبال جنجال تجزیه طلبی راه می اندازه( ولو بحق)؛ اما !! درمقابل این بیشعوری فارس زبانان قلیل؛ خفه غون می گیره! وقتی فوتبال بهانه میشه تا کلیت یک قومیت تجزیه طلب معرفی بشه ؛ دعواها شروع میشه!، وقتی صد برابر اون فحش،های کذایی در تبریز ؛ در استادیوم آزادی داده میشه اما کسی متعرض اونا نیست و یک صدم این کارها تو تبریز یا اهواز سریعا انگ تجزیه طلبی میخوره ، یعنی کبریت به اتش خیانت ملی زده می،شه ! ؛تحریک اقلیت های قومی مملکت امری خائنانه و ضد ملی است؛ دابل استاندارد خائنانه تر!! آینده ایران در گرو همزیستی مسالمت آمیز بین اقوام و طیف های مختلف درون کشور عزیز و یکپارچه ایران هست!! اف بر سکوت مدیران باشگاه ها و استانداران و معاونان امنیتی و سیاسی ذیربط،چه در تهران چه در تبریز!
  • بوسجين اردبيل IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    1 0
    اقا بايد اين نكته قبول كنيم كه هيچ چيز ما حرفه نيست و بايد در مورد ان عقلاي جامعه فكر كنند و برنامه داشته باشند بايد افراد با سواد و همسو نگر با ديد سيستمي با برنامه بايد براي امور استفاده كرد مثلا همين فوتبال را مثال بزنيم نه خبرنگارو روزنامه دارش و نه مديران تيم ها و مجموعه عوامل پاشگاهي و مديران ورزشگاه ها و نه فدراسيون مجموعه اش ونه برخي پيشكسوت بريده همه دنبال گذاران روز و گرفتن مواجب وبدون اينده نگري در مصدر لمور هستند مثلا خبر نگار و روز نانه ما بدون احساس با پيشكسوتي مصاحبه مي كند و ان را هم با اب و تاب چاپ مي كند كه از عرف كوري هم خارج شده و عصبيت را در ميان هوادران نهادينه كند تا خودي نشان دهند و از ان طرف روزنامه به فروش برسد بدون اينكه شرايط حساس جامعه را درك كنندو يا مديران و بازيكنان و مربيان وارد بازي شده اند با صحبت و اعلاميه قطعنلمه تا شرايط باازي را در جنگ رواني قبل از بازي برنده شوند تا خودنمايي كنند و مطرح شوند مديران فروشگاه بدون شناخت نه كنترل درستي دارند در ورود و خروج با توجه به حساسيت جامعه از ان طرف حتي برخي از انها هنوز در قسمت هاي مجموعه خود شن و مصالح و ماسه هاي هايي دارند كه تملشاگران مي توانند از ان در رجهت اهداف ضد انساني خود استفاده كنند بطور كلي حرفه كارها انجام نمي شود و كنترل و رسيدگي و برنامه ريزي نيست و به خلطر ان ما روز به روز مسايل اقتصادي و سياسي و اجتماعي و امنيتي و فرهنگي ما روز به روز زياد تر و هزينه تر مي شود و اتفاقا ميدان املده مي شود براي افرادي با اغراض شيطاني و ضد ملي كه از ان براي رسيدنبه اهداف شوم و غير انساني خود استفاده كنند در حقيقت براي انها جاده صافي كني مي كنيم اي همه مجموعه عوامل در گير حالا در اين مسئله بدانيد همه ما متهم هستيم چرا كه نقش خود را به درستي بر اساس شناخت جامعه واينده نگرانه و درست وعلمي انجام نمي دهيم به زبان ساده حتي حرفه اي كار خود كه بخلطر ان هم رگ هايگردن ما بيرون مي زند به هزاران طلب كاري از زمين و زمان نيستيم به خود بياييم هدف همه ما براي خودمان جامعه است ايا با روش ها تامين ميشود
  • دلسوز IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    2 1
    چرا نمیخواهید بفهمید جامعه امروز ما بشدت متاثر از عقل مدرن و علمی شده و بنیادها و مبانی سنتی اخلاق در مامعه دچار تزلزل شده. .دیگه گذشت دوره ای که با نگاه مذهبی دنبال اخلاق در جامعه باشیم...‌‌چون اساسا اون تفکر مذهبی،اسطوره ای چند دهه پیش که در ماه عکس آدما رو میجستن ،دگرگون شده و طبعا اخلاقیاتی ک برآن مبانی شکل گرفته بود از هم میپاشه....
  • دلسوز IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    11 4
    کسانیکه خیلی تعلق خاطر ب عثمانیها دارن میتونن برن اون کشور. چون این سرزمین متعلق ب عثمانیها و اسلافشون نیست لذا میتونن یا برن ترکیه یا برگردن استپهای آسیای میانه..‌...!در صورتیکه عده ای بیسواد و متاثر از جریان پانترکیسم دارن چنین نگاه غلط و خطرناکی را ترویج میدن.چون آذریهای خوب ما اساسا نسب ژنتیکی معنا داری با ترک نژاد ندارن. هرکسی خیلی دنبال نژادپرستیه و تردید دارد میتواند برود آزمایش ژنتیک دهد تا براش روشن بشه..‌‌
  • شریف زاده IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    12 4
    وقتی یک نفر به خود اجازه می دهد در یک فوتبال رسمی که مستقیم از تلویزیون پخش می شود پرچم کشور های خارجی را به جای پرچم ایرن به اعتزاز در اوردو پان ترگیست را ترویج می نماید. یک بار برای همیشه ریشه این بی نظمی ها خشکانده شود. دوم هرتیمی که در ایجاد این تنش نقشی ایفا نموده یا منحل کنند و یا به چند دسته پائین تر تنزل درجه دهند. و بازی آن تیم را هم در ورزشگاه بی طرف و بدون تماشاگر برگزار نمایند. و خسارت وارده را به بیت المال از اموال باشگاه وصول کنند. تا شاید فرجی در این خصوص بوجود بیاید.
    • GB ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 1
      دادش اهتراز
  • مهراد IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    4 0
    کار آمریکا و اسراییله
  • محمد از تهران IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    9 20
    مگر فارسی زبان هست .داداش فارسي بدون عربی عقیم هست ...یاشاسین آذربایجان یاشاسین تراختور...
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      15 5
      با این حساب انگلیسی هم زبان نیست چون نصف لغاتش فرانسوی است. خود فرانسوی هم زبان نیست چون کل کلماتش لاتین است. حتی ترکی هم زبان نیست چون چهل درصد کلماتش را از عربی و فارسی گرفته. کلا زبان با تعریف شما زبان اهالی جنگلهای آمازون و کنگو است.
    • GB ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      1 0
      نگونگو ابروتون رفت
  • RO ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    0 0
    افرین سینا
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    17 2
    جریانات تجزیه طلب و ایران ستیز پان گرگیسم دفعه اولشون نیست که در ورزشگاهها شعور نداشتشون رو به نمایش میزارن این قبیل کارها قبلا هم از این وحوش تماشاگرنما سر زده بود و با ماله کشی و بیانیه دادن مسئولین شهر و مالکین تراکتور روی اونها سرپوش گذاشتن مماشات با اینها باعث وقیح تر شدن این جریانات تجزیه طلب شده البته این وحوش ربطی به مردم اصیل تبریز ندارن ولی به شدت دارن چهره تبریز رو بین مردم ایران خدشه دار میکنن نزدیک شدن رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای شمال غربی ایران و همکاری با باکو و گسیل کردن عوامل مزدور به داخل مرزها باعث فتنه و آشوب شده مردم ایران وحدت خودشون رو حفظ کنن و عوامل مزدور توسط نهادهای امنیتی کشور شناسایی و مجازات شدید بشن تا تخم نفاق و دشمنی از بین بره
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    6 1
    تراکتورسازی عامل نفوذی برای اجرای برنامه‌های پانترکیسم تجزیه طلب در ایران هستش این تیم نژادپرست ضد ایرانی باید منحل شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس